2009-02-11

moral

Ofta har vi en idé om att vi bara är tillräckligt hårda mot oss själva så kommer vi att förändras. Jag gör det själv. Om jag glömmer att ringa en kund så skäller jag på mig själv för att jag på något sätt tror att jag då kommer göra det. Är inte det en ganska ineffektiv idé egentligen? Vad vet vi om vad som motiverar människor? Jo att det som ger belöningar tenderar att göras oftare. Om jag då inte gör något och sen försöker motivera mig genom att ge mig själv stryk, kommer det leda till att jag inte gör det nästa gång heller, och att jag tycker sämre om mig själv för att jag skällt på mig. Det är något jag jobbar på. Om jag ska stå ut med mig resten av livet är det bättre om jag är snäll mot mig själv och uppmärksammar det jag gör bra. Gör det du med!

2 kommentarer:

Amir sa...

Kloka ord. Jag försöker faktiskt tänka på att vara snäll mot mig själv.

Jag undrar dock en sak. Hur ska man kommunicera med sig själv när man gjort ett misstag eller glömt något? Det går ju inte att ge sig själv beröm när man gjort något galet, då blir det ju lite tokigt.

Se till att skriva nya inlägg!

Andreas Larsson sa...

Man förlåter sig själv. Den enda person som alltid kommer finnas där för dig är du själv. Var shysst, du behöver inte berömma men inte heller skälla. Acceptera att det hänt och fokusera framåt.